Direktlänk till inlägg 3 februari 2011

Höby Cars AB

Av cecilia - 3 februari 2011 19:55

Idag blir det ingen blogg om hundar utan en historia om min nya "fina" bil!!

Jag tyckte i höstas att min bil gått lite långt (17000 mil), beslutet blev att köpa en bättre begagnad. Levde ett tag på bytbil.com och fann tillslut bilen jag ville ha i Hörby på en firma som heter Hörby Cars AB.

Bilens pris var precis under 200.000:- årsmodell 2006 och den hade gått 10840 mil.

Jag hade den på en enklel kontroll då jag ville ha ett enklelt utlåtande och visst där var ett mindre fel som skulle kosta ca 3000:- att fixa till. Åter till bilfirman och affären gjordes upp. Bilen var inte servad, detta önskade jag dock själv göra hos min bilverkstad och prisreducering gjordes med sammanlagt 15000:-. Istället för vinterdäck valde jag att ta en försäkring på bilen i 24 mådader via Svensk Bilgarnti och med detta kände jag mig trygg i bilaffären.

Efter några veckor började bilen låta lite konstigt när man svängde och när jag hade den på service kollades detta upp och svaret var inte speciellt upplyftande, förmodligen en trasig styrväxel. Dock skulle detta troligt gå under garantin men behövdes göras på Theanders bil i Lund. Fick tid där några veckor senare och under väntan så började bilen bli skakig vid start. I Lund konstaterades en trasig cylinderspole á 10.000:- och en förmodad trasig styrväxel á 40.000:-   , skratta gjorde man INTE! BMW i Lund tyckte att det var lite väl stora fel på en ganska ny bil och snokade vidare...

Det visade sig att bilen gått ca 23000 mil och serviceboken hade nog någon suttit och stämplat hemma vid kökbordet!

I och med detta blev min garanti återkallad och premien återbetaldes till Hörby Cars.

Naturligtvis var detta ingen bil jag hade en önskan om att ha i carporten så jag kontaktade Hörby Cars med önskan om att häva köpet.

Den smällen hade dock inte Albert på Hörby Cars tänkt att ta, trots att all lagtext säger att jag har rätt att häva mitt köp. Han svarade inte på mina samtal, han svarade inte på mina mail därför kontaktade jag en Advokat.

Efter lite samråd med Advokaten kom vi fram till att jag kunde ta en mindre kostnad för att få ett snabbt avslut och jag gav ett bud på 180000:-, då tar jag en förlust på ca 13000:-. Men icke fick ett bud på 175000:- - 15000:- för avdrag på kringkostnader i samband med ett återköp!!!!!!!!!!!!!!!!

Är han dum på riktigt tro???

Nu har det gått 3 månader sedan jag ville lämna tillbaka bilen och inget händer!

Stämningsansökan till tingsrätten är på väg och nu ska jag ha ut så mycket det bara går att få varje räntekrona jag kan plocka ska jag ha!!!

På deras hemsida står det tydligt:

Hörby Cars är ett familjeägt företag som marknadsför och säljer begagnade bilar av hög kvalite i syfte att skapa goda relationer där kunden skall känna trygghet samt uppleva ett mervärde i sitt nya bilägande.
Visst ta mig i brasan, den här texten ger jag inte mycket för!

Här ska man absolut inte handla bil om man vill ha en trygg bilaffär!

Kanske man skulle funderat en gång extra när han framhävde just att dom tog han om sina kunder även efter det att affären var avslutad, att han ojjad sig över att bilhandlaran hade så dåligt rykte, konstigt eller hur?

Nej, fy fan för Hörby Cars, jag ska göra allt i min makt för att göra livet lite mer surt för honom, det har jag lovat mig själv!

Facit är att jag står med en bil för ca 200.000:-, den behöver renoveras för 50.000:-, garantin är borta och värdet på bilen med rätt angivet miltal är troligen runt 130.000:-, vem vill ha den bilen???

 
 
Anette o Ninnie

Anette o Ninnie

3 februari 2011 21:58

Oj, detta låter inte kul alls. Hoppas du skinnar den j****n så mycket du bara kan. Håller tummarna.
Lycka till!!!!
Kram från Tomelilla

http://www.123minsida.se/afdragon

 
Ingen bild

Ingrid

3 februari 2011 22:26

Tänkte faktiskt på dig och ditt bilköp i dag. Lite lustigt.
Lika lustig är såklart inte din bilaffär.
Fy fan vilka typer.
Har just kollat byggfällan och det verkar som om det vimlar av oärliga företagare runt om.
Lycka till och jag hoppas att du kan sätta dit den j***n ordentligt. Han är knappt värd kalsongerna han går i ens.

Ingrid

 
Ingen bild

Jeanette

4 februari 2011 08:22

Hej!!!
Fyyy f.....n rent ut sagt för oärliga människor, att man bara kan med..stå på dig bara Cecilia, hoppas du kan ge honom en näsbränna ,lokalpressen brukar vara intresserade av "smaskiga" historier har jag hört.....
Lycka till och ha det bra!!

 
Susanne

Susanne

4 februari 2011 10:42

Haj!1
Ja và ska man säga om denna historia, säger bara po han ti de bloar ;)hm får man kanske ente skriva, men jag blir litta upprörd.
Kramar

http://fajitalussan.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

5 februari 2011 16:09

JA FY FÖR DEN LEDE!!!! Hoppas rätt person går med ekonomisk förlust när allt detta är slut!!!! LYCKA TILL!!!!

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

magnus

15 februari 2011 22:29

Sitter och letar info om just denna firma då dessa har en bil jag är intresserad av(förlåt mig,VAR intresserad av ska de ju vara)
Stort tack för informationen och hoppas du står dom dyrt!

 
Ingen bild

Cecilia

16 februari 2011 11:56

Svar till Magnus:
Bra! Ingen bil i världen är värd det tråkiga i en sur bilaffär! Skönt att jag kunde få någon att avstyra en bilaffär, nu finns möjligheten att det slutat bättre för dig Magnus än för mig, jag hade iof aldrig chansat på Hörby Cars! Du får gärna påpeka för Hörby Cars att det ryktas om deras ynkliga affärsmetoder, kanske det kan få dom att få tummen ur arslet och göra rätt för sig!
Hälsningar Cecilia

 
Ingen bild

Hörby Cars AB

24 februari 2011 17:27

Hej Cecilia.

Om du nu ska berätta din historia så tycker jag i allfall att om du nu känner att du är ett offer så tycker jag att det minsta du kan göra är att du håller dig till sannningen.
Offer är man endast när man talar sanningen och andra konstaterar att det är så.

Jag tycker defintift inte att det är
roligt det som har hänt men du kan iallafall berätta saningen.

Cecilia kom in till oss och tittade på bilen och provkörde den och blev upplyst om att bilen var intaggen från Tyskland och att vi såldebilen för kundsräkning och tyckte att bilen såg bra ut men det var lite stenskott på motorhuven, Ok säger jag jag ordnar det jag lämnar bilen på lackering och då återkommer Cecilia per telefon och frågar om det var OK att hon fick låna bilen för att och testa bilen hos sin mekaniker/verkstad och se om det finns några fel på bilen. Jag svarar självklart för jag har inget att dölja. hon lånar den av oss hela dagen och återkommer på kvällen då konstaterar hon att det var lite små fel på bilen.
Ok sa hon kan du sälja den billigare så tar jag bilen som den är så ombesörjer jag felen samt servicen själv.Och då kommmer vi överens om att hon ska köpa bilen billigare med 15000 sek.
Alltså bilens pris ord:189 000:- minus 15000 avdrag 174 000:-
Vad händer Cecilia åker in på BMW Theanders Bil i Lund för att det är fel på bilen och konstaterade att bilen mätare var ej korrekt och att någon hade bytt mätare på bilen 2008 I tyskland alltså 2,5år tillbaka medan bilen
kom till Sverige sent 2010.

Hur ska jag kunna veta vad som har hänt i Tyskland med bilen för c:a 3 år sedan.

Jag tycker att det är jätte tråkigt att det har blivit på det viset och kontaktar bilensägare som jag sålde bilen åt,och då svarar han,att har det gjorts något i Tyskland för c:a 3 år sen så tar han inte ansvar för andras handlingar.

Trots det så har jag ebjudit Cecilia 20000 sek som kompesatiton för det
som har hänt men det tyckte hon inte om och hävdade att hon vill häva köpet.

Ok då svara jag tar tillbaka bilen men det har kostat oss tid pengar för försälning och hon drar av 15000 från köpeskillingen så har vi det problem ur världen så att Cecilia blir nöjd men Nej,hon vill att jag sak till och med betala för hennes vinterdäck
för c:a 10000kr.

Sen har hon anlitat en Advokat om fallet och det är en tvist om det på tingsrätten om det så får vi se vad som händer.
Men kära läsare om ni nu ska kalla mig för den J****n så låt rättvisan bedöma om jag är en sån eller ej men tills dess så tycker jag inte att mänsklit att kalla någon för J'''l.

En sista sak om jag hade haft något att dölja hade jag alldrig lånat bilen till Cecilia att hon ska köra att testa den på verksatad för då hade jag sagt nej tyvär vill du köpa så gör det annars behöver du inte.

Med vänliga hälsningar
Hörby Cars AB

 
Ingen bild

Cecilia

26 februari 2011 20:48

Svar till Hörby Cars:
Intressant att du svara här när du haft otaliga möjligheter att kontakta mig rent privat!
Sanningen... Vad skiljer min historia från din?
Jo en detalj! Att du sålde bilen för kunds räkning, förmedlingbil med andra ord. Att jag skulle vara upplyst om det är din lögn inte min!
Jag har ett köpekontrakt från Hörby Cars AB, bilen är hos trafikstyrelsen reg. som föregående ägare 1 hos Hörby Cars AB. Att du har erbjudit mig kompensation för bilen är riktigt, tror inte att du förstår! JAG VILL INTE HA DENNA BILEN! En trasig bil utan garanti som rullat minst 22.000 mil! Läs konsumentköplagen där står allt du behöver veta och som du borde veta om du är bilhandlare!

 
Ingen bild

Genc

17 maj 2011 17:08

Jag har också ett likadant problem med hörbycars men nu är det så att den här lilla horan har valt att överlåta företaget till någon annan. Köpte en bil som det visade vara sig helt falskt och hade rullat 33 tusen mil istället för de 10800 när jag köpte den samt att serviceboken var lika falskt. Har gjort lite undersökningar och det har visat sig att alla som har köpt bilar där har blivet blåsta. Men andra ord den här personen har ingen fucken skam i kroppen.

 
Ingen bild

Taxen

30 maj 2011 13:00

Tittade på en bil där med, skulle åka å hämta lite grejor då lade luftfjädringen av, lösningen tyckte han var att jag skulle åka med trasig fjädring hem å kolla vad det skulle kosta att reparera[Men om det vart för dyrt skulle han inte betala hela reparationen] så jag skulle rekommendera honom att baka pizza istället som han gjorde för bilskojerierna.

 
Ingen bild

a

7 september 2011 16:10

Har också blivit blåst av Hörby Cars, men det är bara att sätta hårt mot hårt. Hur mycket han än gormar om advokater och annat så är det faktiskt oftast kunden som har rätt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cecilia - 20 januari 2014 16:55


Ja det var inte i går precis... Bloggandet har legat i dvala ett tag men nu så kanske? Vi har under senare delen av hösten köpt ett nytt place och så där lagom till jul 2013 var möblerna på plats :)!   Här ute mitt i inget kommer vi att få d...

Av cecilia - 13 augusti 2013 18:25

Idag följde jag med Maggan, Lasse, Maxi & Uno för att titta på Unos BHP. Detta ingår som obligatoriskt moment för att få fortsätta sin träning till service hund och det är ju precis det som är målet med Uno  . Hade lite tur då testet skulle vara på...

Av cecilia - 5 augusti 2013 20:00

Nu är sommaren snart slut och precis just då har Tippa fattat det kuliga med att bada... Vi har badat och simmat några gånger med Ingrid och Jaxon, det tar verkligen musten ur tösen, så trött, så trött när vi väl kommer hem igen!   Lilla söta ...

Av cecilia - 5 februari 2013 15:03

Försöker få till en handlerkurs för de som är utställnings intresserade! Kursen är kort, två tillfälle under våren med start den 19 februari, sista tillfället är den 19 mars. Kursen kommer att vara på Hässleholms hundcenter med instruktör/ lärare/i...

Av cecilia - 16 januari 2013 15:16

Är inte den flitigaste här på bloggen... Jag vet! Sanningen är att Facebook är en orsak! Men nu ska jag ta mig tid och skriva några få rader! 2012 arkiveras och med viss optimism ser jag fram emot 2013, hoppas det blir ett bra år, för egen del och...

Ovido - Quiz & Flashcards